Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az aláírás tévhitei és értékei

2008.10.18

Kép Kép

 

Az aláírás tévhitei és értékei

 

Lead:

Aláírásunk egyedien jellemző ránk. Olyan, mint egy gondosan megtervezett logo, egy szépen kitalált pecsét vagy ha úgy tetszik, olyan, mint egy díszes cégér, benne személyiségünk, szakmánk kunkorai, ívei, szépségei, nehézségei. Mit képes az aláírásunk elmondani rólunk és mit nem?Mi rejlik az aláírásunkban és mi az, ami semmiképp? Mitől lesz az aláírásunk olyan, amilyen ma, és vajon miért változik folyamatosan?

 

Az aláírás jelentősége

 

Egy levél alá biggyesztett aláírás oly mértékű tudást rejt magában, hogy arról - csak arról! - egy könyvnyi grafológiai irodalom szól. A kézírás elemzői mégsem szeretik önmagában vizsgálni az aláírást, mert igazán jó eredmény a jó írásmintából származik: amely másfél oldalas levél, megszólítással, és alatta az aláírás.  Mit is hasonlítunk össze ilyenkor? A szöveg jellegzetességeit az aláíráséval! A szöveg írásképe (jelentése) oly módon értelmezhető, mintha abban azt az emberi arcot vizsgálnánk, amelyet a külvilág felé mutat az ott író személy, ehhez képest az aláírás olyan, mint amilyenek otthon a szobában, papucsban, felszabadult, intimebb közegben vagyunk, amilyenek valójában vagyunk, de azt is, amilyenek szeretnénk lenni.

Teljes nevünk a szöveg alatt, mint személyiségünk cégére díszeleg, magában foglalva mindazt az érzést, szakmát, identitást, ahogyan mi érezzük magunkat a világban. Amennyiben tudásunk, intelligenciánk, végzettségünk, státusunk ellenére – ez a négy ugye merőben különbözhet egymástól – jó közérzettel vagy kisebbségi érzéssel, hiúsággal, agresszióval, lazasággal, kiegyensúlyozottsággal, instabilitással működünk a világban, úgy ezt az aláírás fehéren feketén megmutatja majd nekünk.

 

 

Aláírásunk egyedi történelme

 

Mindannyian álló zsinór-írással tanulunk meg írni valamikor 6 éves korunk körül, ez a sztenderd. Ehhez képest változunk. Azután hogy hogynem? a csendes, aprólékos gyerekek sosem érik el a két határoló vonalat, míg nagyravágyó, nyüzsgést igénylő – ingerkereső típus az ilyen, sok energiával -  osztálytársuk folyamatosan kiduzzad a sorok közül. Úgy tizenkét éves korban, amikor padtársunk izgalmasan ír egy nagy T betűt, átvesszük, mert megtetszik. Később ezt megtartjuk és rögzül, vagy elvetjük, mert nem tudunk vele azonosulni. Elhagyunk dolgokat, és újakat alakítunk ki. Közben látjuk anyánk írását, a fiúknak fontos az apáé is, főleg, ha szeretik őt, látjuk a tanárét a táblán, és szép lassacskán több százat...Közben piszkálnak és dicsérnek minket írásunk láttán, azaz megerősítenek vagy  változásra kényszerítenek bennünket. Ezek a hatások tudatosan vagy anélkül éppen oly módon hatnak ránk, mint a divat. Van amit felveszünk, viselünk, van, amiről szó sem lehet, miközben ott van belső személyiségünk dinamikája, kreativitása, lagymatagsága, amely hat kifelé is. További írás-, aláírás-hatás érhet egy katonát, aki értelmes előfelvételisként írnok lesz a katonai rendben, és mivel  - régen két évig is - nyomtatottan kellett mindent megírni, a nyomtatott írás rögzül, s két év alatt könnyedén beépül egy ilyen automatizmus.  Míg azután másnál megmarad a kötött írás, amikor a szavak betűi tanult módon kötődnek egymáshoz.  Ehhez a toll felemelése nélküli lendülethez annyira hozzá lehet szokni, (egyébként ez a gyorsabb és praktikusabb és gyakoribb!) hogy az így író ember a nyomtatott írást is kötötten vitelezi ki. A nyomtatott kézírás, aláírásként való választása rejtőzködést, az őszinteség palástolását, vagy görcsös megfelelni akarást, vagy önbizalomhiányt jelenthet.

Számtalan hatás alakítják az aláírásunkat is, főleg kamaszkorban, kör alakú ékezetek keletkeznek modorosan, (később ez hazugságjegy lehet) több a kunkor, amely később letisztul, és a kamaszra jellemző igazán, hogy módszeresen próbálja, gyakorolja az aláírását, mert szépet akar, szerényet, egyedit, vagy megrendítőt, vagy leginkább feltűnőt, amolyan brahisat. Kísérletezik, játszik. Később kialakul a felnőtt írás, ez azonban folyamtosan változik.

 

 

Vezeték- és keresztnév, szignó

 

A vezetéknevet, KISS, a családtól örököljük, vele együtt mindent, amit a család adhat, mutathat, taníthat és adományozhat nekünk. Ez az öt testvérnél értelemszerűen azonos. A keresztnevet, pl. BENCE szülők adják, amellyel viseljük azt a személyt, aki pl. férfinek született, aki valamilyen apa lesz, férj, szerető, munkatárs, tehát az élet területeit képviselő személy. Ebben az egyéni megvalósítás, a nemi identitás …Ennek alapján hatalmas különbségek lehetnek a vezeték és keresztnév kivitelezésében. Külön gyönyörűséges információcsomag rejlik a dr. kivitelezésében, olykor látszik, hogy azt görcsösen, nehezen, felkapaszkodva szerezték meg vagy könnyedén, nagyképűen viseli tulajdonosa vagy el is hagyhatná. Nőknél, az asszonynév viselése mellett a saját kézírás-kivitelezés megmutathatja, hogy valaki elsősorban doktorné, amelyre büszke, amúgy háztartásbeli, mert  - sajnos - nem sokra vitte. A bírónő aláírásában, (pl. Kovácsné Dr. Erős Piroska) aki karrierje miatt későn és rangon alul ment férjhez, kisebb betűméretű, lehajló, hogy Kovácsné, de megint hívalkodó és erőteljes kivitelezésű lesz a Dr. és saját neve (pl.. Itt a férjnek nem sok döntési joga lehet…)

Aláírásunkba tehát belevetítjük, kirajzoljuk belső közérzetünket, a szexualitáshoz fűződő viszonyunkat, és mindezt odabiggyesztjük a vállalati szerződés alá.

 Az olvashatatlan aláírás a türelmetlenség mellett tiszteletlenség üzenete is, egyfajta öntörvényűség: „én írok, ahogy akarok, nem érdekel, hogy nem tudjátok elovasni.” Száz százalékban ugyanis azért írunk, hogy azt valaki majd elolvassa, a naplót pl. mi, saját magunk…

A szignó, a gyakran aláírók sajátja, praktikus, de jellegzetes kis pecsét, nem értékelhető azonosan az aláírással.

 

 

Az aláírás és a szakma

 

Ha valakit az isten is hárfaművésznek teremtett, majd a már  korán kibukó zenei érdeklődés ebbe az irányba tereli a tanulmányok terén, s végül hárfaművész is lesz, azt minden idegszála ehhez köti. Beethoven mellett a húrok és a hangjegyek világa szinte álmában is vele van, s aláírásában megjelennek a húrok, a nagy laza, öblös vonalvezetés, művészi karaktere.

Míg más a mechanika, a technika irányába jár a fantáziájával, és amikor a tíz éve sóvárogva tervezett kerékpárboltját végre megnyithatja, majd egész nap kerékpárokat szerel, aláírásában ott a kerék, a küllő, a fogaskerék, a bonyolult mechanika.

 Méltán a kedvenc az aláírások között Román Piroska oroszlánszelídítő saját aláírása, az az olvasó aki hatalmas méretű betűi (szereplési vágy) formálásában aki nem látja az ostort, az oroszlánfejet, az csal! Itt látható példa vezeték- és keresztnév egybe írására is, amely a családi és egyéni célok (identitás) összeolvadását is jelzi.

S végül mi az, ami nem derül ki az aláírásból? Az író neme, életkora, jobb vagy bal kezessége, az írás időpontja, a tanultság pontos mértéke. Az aláírással csalhatunk is, de nem torzítható az írás fenntartott módon. Jellege visszahjlik a saját habitusunkba. Mindezekre lehet következtetni, de nem száz százalékosan.

S hogy miket lehet nézni, meglátni egy aláírásban, s hogy mi jelenthet valamit annak értelmezésében? Szinte minden! Nézzünk villanásnyi példákat erre, kis izgalmas jelentéstartalommal!:

Vizsgálhatjuk az aláírásban:

·       a toll rányomásának mértéke (határozottság-agresszió),

·       a felfelé tendáló sorok (optimista-lendületes),

·       lefelé tartó sorok (depresszív),

·       a név felett lendülő védővonal (védettség, oltalmazás érzés-vágya),

·       a név alatti aláhúzásokat (önkiemelés),

·       a pont a név után (az akkurátus, fontoskodó ember jellemzője),

·       a betűk hurkait vizsgálhatjuk alul-felül (élménykészség mértéke),

·       az áthúzásokat, f, t betű(dominancia-alárendeltség, vezetési igény météke nagyon pontosan benne van!),

·       ékezeteket ( a kontroll, ellenőrzés, precízség egyik helye),

·       vizsgálhatjuk az összkép nagyságát, betűméretet

·       a kezdő lendület mértékét a befejezéshez képest (kitartás, fogyó lendület),

·       a kis öntudatlan kép-szimbolika formákat: koronákat, szívecskéket, kardokat, felhőcskéket, kampókat, fallikus szimbólumokat…,(mind más-más jelentéssel)

·        a vonalvezetés egyenletességét, vastagságát, porózusságát (durvaság, kitartás, érzékiség, finomság)

·        és vizsgálhatjuk azt, hogy az aláírás milyen közel-távol esik a szövegtől. (Közelsége a közösséghez való kötődést, távolsága attól való távolságtartást, elkülönülést, kirekesztettséget jelenti).

 

A személyiség üzen az aláírásban akaratlanul is, rendkívüli, és árnyaltan sok dolgot magáról, a hozzáértő szem pedig olvas abból, és meghökkentően alapos jellemképet mondhat el. Hatalmas előny, adottság, mondhatni hatalom, ha a cégvezető-üzletember-bíró-tanár stb. grafológusi végzettséggel rendelkezik. S ha nem? Használhatja a grafológus-tanácsadó tudását, aki pontosan arra ad választ, amit tőle kérdeznek.

 

Neudl Erika

grafológus

grafirka@vnet.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.